Hi..Assalamualaikum..Selamat datang dan selamat membaca blog saya.. (n_n)v

Sunday 1 December 2013

Masalah dan Penjagaan Tulang (Ibu Mengandung dan Warga Emas)


Radang, tumor, dan  sakit sendi adalah salah satu penyakit yang ada di tulang. Penyakit tulang, biasanya timbul dengan cara diam-diam tanpa diketahui penderitanya, sehingga penderita baru tahu setelah penyakit tersebut parah. Di antara masalah tulang yang kita ketahui adalah Osteoporosis yang sering kali kita lihat iklan di kaca television terutama iklan susu. Tumpuan utama adalah pada ibu mengandung dan orang yang meningkat umur terutamanya 30 tahun ke atas.



Tahukah anda berapa banyakkah keperluan kalsium mengikut peringkat umur kita?





Berikut adalah beberapa info berkenaan masalah tulang;
  1. Osteoporosis
    Penyakit tulang rapuh yang disebabkan kekuatan tulang menurun sehingga rapuh dan mudah patah. Osteoporosis disebabkan oleh kurangnya kalsium pada tulang. 
  2. Kyphosis
    Gangguan pada tulang belakang, sehingga tulang belakang penderita melengkung ke depan dan membentuk badan menjadi bongkok. 
  3. Osteomalacia
    Tulang menjadi longlai, penyakit tulang yang satu ini disebabkan oleh kekurangan vitamin D atau mungkin disebabkan oleh metabolisme pada tubuh. Penyakit tulang osteomalacia sama seperti osteoporosis dimana tulang akan mudah rapuh dan patah. 
  4. Rickets
    Penyakit rickets sering terjadi pada anak-anak yang sedang dalam masa pertumbuhan membesar. Penyakit ini disebabkan oleh pengumpulan atau penompokan kalsium di tulang atau akibat radiasi matahari. 
  5. Ankylosis
    Gangguan pada persendian, sehingga sendi tidak boleh digerakkan dan dimana ujung-ujung antara tulang terasa bersatu akibat geseran.
Dari pengalaman saya, bila ingatkan masa mengandungkan anak yang pertama dan kedua, rasa seperti mahu berfikir 2 3 kali jika merancang ingin mengandung dek kerana alami sakit pinggang yang sangat-sangat teruk. Kadang-kadang apabila kurangnya kalsium dalam badan, boleh menyebabkan gusi berdarah apabila kita gosok gigi dan kaki selalu berasa kejang di awal pagi ketika hamil. Alhamdulillah, kini saya mengandung anak ketiga dan sejak saya amalkan Ostematrix, saya tidak menghadapi masalah sakit pinggang keterlaluan dan yang lain-lain ketika mengandung seperti sebelum ini.

Turut serta adalah set optimum untuk penjagaan tulang dan sendi yang amat bagus untuk diamalkan bagi yang sihat dan juga yang mempunyai masalah.

Bagi yang ingin mengetahui maklumat lanjut dan kaedah pemakanan, boleh hubungi saya di;

SMS / WhatsApp: 0125093495
Emel : kimbaeyj71@gmail.com
Facebook :  Kimah Lan Fi / House of Health (FB page)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...